Vi har mött mer än 1000 på våra bergsvandlingar

2024-04-02
Bilaga Många tror kanske att Turistkyrkans arbete mest består av cafégemenskap och sångstunder. Men det är inte hela sanningen. Mer än 1000 turister deltar i heldagsutflykter i under en säsong. Bergsturerna i Turistkyrkans regi är välkända bland Gran Canarias turister. Ryktet om de spännande utflykterna sprider sig bland vänner och bekanta, via Facebook och andra informella kanaler.

- Detta ger oss goda möjligheter till givande samtal när vi vandrar tillsammans i bergen eller längs havet. När vi möts brukar det ofta dyka upp folk som vi inte träffat tidigare i våra caféer eller gudstjänster, säger Ronnie Strömgren, teamledare på Teneriffa.

Den stora bergsturen, som Playa del Inglés genomför tillsammans med Puerto Rico varje vecka, är ganska krävande. Vi går uppåt en mil varje gång, berättar Bengt Kihlström, som håller i trådarna. Eftersom många kommer tillbaka erbjuder vi flera olika vandringsleder vecka efter vecka. Vi har vandringar runt hela ön i alla de fyra klimatzonerna, som Gran Canaria erbjuder. Cirka 600 deltagare har varit med i dessa bergsturer den senaste säsongen. Det som skiljer ut bergsvandringarna i Playa del Ingles från många andra vandringar är att där finns ett inslag av ”pilgrimsvandring”; en kort andakt följs av en vandring under tystnad till vacker trumpetmusik som ekar mellan bergen.

Till detta kommer 300 personer, som istället valt ”kulturturen” som erbjuder mindre krävande vandring i spännande kultur-miljöer.

I Las Palmas körs utflykterna i egen minibuss varje vecka – totalt har mer än 200 varit med den här säsongen.

- Det som dröjer sig kvar är de varma livsberättelserna som man får del av under en heldag tillsammans, säger teamledaren Lasse Levén.

I Puerto de la Cruz på Teneriffa använder man Vingresor som marknadsförare av dagsutflykterna. Varje vecka kommer Ving med nya grupper turister på besök i Turistkyrkan, där hela utbudet presenteras. Bergsvandringarna går upp i bergen eller längs havet och uppåt 150 personer har varit med i utflykterna den här säsongen.

Avslutning i Påskhelgen

Samtliga verksamhetsplatser har sista samlingarna under Påskdagen – sedan städas det och teamen reser hem.

Jag vill med Turistkyrkans styrelse rikta ett stort och varmt tack till våra fina team på de fyra verksamhetsplatserna samt ett tack till alla er som besökt oss och som stöttat Turistkyrkans välsignade arbete med förböner och gåvor!

Intensiv planering

När Turistkyrkan nu stänger för säsongen startar ett intensivt planeringsarbete inför höstupptakten i slutet av oktober 2024.De närmaste månaderna kommer vi att rekrytera många nya medarbetare till Turistkyrkan. Det gäller att hitta personer, som har stor erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer.

Alla som jobbar med Turistkyrkan gör det på frivillig basis. Vi bidrar med en del omkostnader för de ansvariga, men arbetstiden får man stå för själv.

Har du tips på någon som du tror skulle passa in på den här beskrivningen får du gärna kontakta mig (ordförande@turistkyrkan.org)

Välkommen tillbaka!

Vi hoppas på stor tillströmning av besökare även under säsongen 2024/25! Vårt yttersta mål är att människor får göra andliga upplevelser under semestern på Gran Canaria.

Eller som våra teamledare Guri och Samuel Estdahl i Puerto Rico sammanfattar läget:

Mest gläder vi oss åt att tio personer har tagit emot Jesus som frälsare och Herre den här säsongen! Och värva gärna nya medlemmar – anmälan på hemsidan.

Välkommen till Turistkyrkans viktiga årsmöte i Equmeniakyrkan Storsjöstrand (16 km utanför Alingsås) den 21 september 2024. Under dagen sker förhandlingar och under kvällen blir det en stor och välsignad sånggudstjänst! Mer info kommer senare under sommaren.

Genomlysta av uppståndelsens kraft vandrar vi vidare!

Krister Andersson

Vi har mött mer än 1000 på våra bergsvandlingar