Corona förkortade vår säsong

2020-03-16
I kampen mot coronaviruset har Spaniens regering satt landet i karantän. Utegångsförbud råder. Det gäller även Kanarieöarna. Därmed avkortades Skandinaviska Turistkyrkans säsong med cirka tre veckor. Ingen gudstjänst kommer att hållas efter den 15 mars.

Med tacksamhet ser vi tillbaka på den säsong som därmed ligger bakom. Trots minskad turism på Kanarieöarna har vi hållit uppe besökssiffrorna, i vissa fall ökat dem. Som ordförande konstaterar jag med glädje att det gjorts möjligt av våra fantastiska team och alla goda frivilliga krafter.

Kommande säsong hoppas vi att coronaviruset är besegrat. Behovet av Turistkyrkans verksamhet har aldrig varit större än nu i en orolig tid. Därför ber vi till Gud om möjlighet att fortsätta det goda verk som påbörjats och siktar på att starta som vanligt igen i mitten av oktober.

Jag säger också ett tack till alla som stöder oss, och till dem som besökt oss under säsongen. Välkomna tillbaka! Och till alla medlemmar, välkomna till Turistkyrkans årsmöte i Fredriksdal i Norge den 5 september.

Karl-Georg Winberg