Låt oss tända ljus i mörkret!

2020-12-14
I år kändes det extra bra att få tända det första adventsljuset efter en höst som varit ovanligt dyster. Gråa dagar blev ännu mörkare när vi fick beskedet att pandemin inte var över utan tycktes ta ny fart. Men så tänder vi ett ljus i advent och läser i Johannesevangeliets första kapitel, vers fyra: ”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”
Låt oss tända ljus i mörkret!

Covid-19 har ställt till mycket elände. I Sverige, och utöver världen. Men hoppet är inte ute! Det finns ett ljus som mörkret inte kan övervinna. Evangeliets ljus. Det glada budskapet om att Gud kom till oss när Jesus föddes – inte för att döma världen, utan för att rädda den.

Och i den räddningsoperationen är vi alla inbjudna att delta! Det är därför du och många med dig är med och bär Turistkyrkans arbete i förbön och med gåvor. Det är därför volontärer på de platser vi arbetar ger tid och kraft åt att sprida ljus i mörkret.

Det blir en annorlunda jul i år, också för Turistkyrkan. Vi kan inte inbjuda till stora möten och gudstjänster på samma sätt som tidigare. Vi måste, och vi vill, följa de riktlinjer som myndigheterna dragit upp.

Men det betyder inte, att vi måste vara passiva. När pandemin är över tror jag att vi ska kunna konstatera, att den inte bara stängde en del dörrar utan också öppnade nya. Många företag och organisationer har under pandemin sagt: ”Vi ställer inte in, vi ställer om”. För Turistkyrkans del skulle jag vilja säga: ”Vi ställer in en hel del, och så tänker vi om”. Kanske leder det vi nu upplever som en prövning till en fruktbärande förnyelse. Låt oss hoppas det!

Vi ser det faktiskt redan nu. Låt mig berätta.
I Puerto Rico hörde en restaurangägare av sig till Turistkyrkan. Många av restaurangens gäster upplevde en stor frustration i den rådande situationen och han ville ge dem möjlighet att få kontakt med oss.

Det ledde till en överenskommelse om att Turistkyrkans vänner ska besöka restaurangen regelbundet. De ska inta en god middag, utspridda med rejält säkerhetsavstånd. Och så ska de stå för kvällens musikaliska underhållning genom att sjunga härliga sånger om Jesus, och någon får dela ett starkt vittnesbörd med restaurangens gäster.

Ansvariga ledare för Turistkyrkan i Puerto Rico ser det här som en helt ny möjlighet att nå icke troende människor med evangelium. Människor som aldrig söker sig till en kyrkolokal. Det hade inte hänt om inte pandemin kommit.

Vi önskar alla att den snart är över. Men också ur det som är ont kan det ibland komma något gott.
Låt oss inte glömma att ljuset lyser i mörkret, och mörkret inte har övervunnit det. Och inte heller kommer att göra det.

Jag önskar er alla en god och välsignad jul, och ett gott nytt år då vi får sprida evangeliets ljus på alla de platser i Gran Canaria och Tenerife där Gud ställt oss.

Fridshälsningar
Karl-Georg Winberg, ordförande