Tillbaka i Templo Ecumenico

2022-11-24
Efter nästan tre års covidinskränkningar är Turistkyrkan äntligen tillbaka i Templo Ecumenico i Playa del Inglés. Inför nypremiären i mitten av november fanns det viss tveksamhet om det var rätt tidpunkt att efter det långa pandemiuppehållet åter hyra den stora och vackra kyrkan Templo Ecumenico i Playa del Inglés för de populära sångkvällarna, ”Hela kyrkan sjunger”.

Det visade sig dock vara ett rätt beslut att satsa. Under två tisdagar har drygt 175 besökare varje gång sökt sig innanför de stora portarna och många står dessutom utanför och lyssnar.

Både teamledaren Mogens Nielsen och sångarnestorn Stig Jirenius har med bravur lett allsången – där många gamla läsarsånger är återkommande önskemål från den sjungglada publiken. Dragspel, gitarrer, trumpet och skickliga pianister ger tryck och rymd åt de många rösterna som fångas upp av kyrkans höga valv. Det är en fröjd att få vara med och sångarglädjen smittar. Efter samlingen i Templo Ecumenico söker sig många till serveringen i Oasen, ett par kvarter därifrån.

PUERTO RICO

Turistkyrkans centralt belägna lokal i ett stort köpcenter fungerar som en magnet på turisterna. Via elektroniska stortavlor och marknadsföring på hotellens receptioner hittar många dit: övervägande norrmän, men också en hel del svenskar och danskar.

- Förra söndagen hade vi 120 besökare på vår nattvardsgudstjänst, berättar teamledaren Samuel Estdahl.

Besökssiffrorna närmar sig hur det var före pandemin. Många köper kaffe, deltar i bergsturer och även den nya ö-turen, som blivit populär på kort tid.

LAS PALMAS

De nya teamledarna Åke och Lotta Samuelsson har haft en intensiv start – innan man kunde ta emot de första besökarna var det många praktiska frågor att lösa – allt från bilreparationer till byte av varmvattenberedare.

Ärtsoppan på torsdagar samlar ett 50-tal besökare, cafékvällarna och gudstjänsterna något färre.

-  Många uttrycker glädje över att få mötas igen efter pandemin, säger Åke Samuelsson. Tack vare erfarna medarbetare från tidigare säsonger funkar det bra här i Las Palmas. Även bergsturen har kommit i gång!

PUERTO DE LA CRUZ

Den nya teamledaren Ronnie Strömgren har god nytta av att han talar spanska flytande efter många år som missionär i Sydamerika.

- Nu börjar folk hitta till oss och vi har också fått i gång våra fina fredagsvandringar.

En nyhet i Turistkyrkans arbete den här säsongen är att det sker ett mer regelbundet utbyte mellan de fyra, olika anläggningarna. Detta gäller även Puerto de la Cruz, som ligger på ön Teneriffa.

- Vi ser fram emot besök av både Krister Andersson (Turistkyrkans ordförande) och Dan Ådahl (musikledare i Las Palmas och Playa del Inglés).

MEDLEMSAVGIFTEN!

För några veckor sedan fick du som medlem i Turistkyrkan ett brev från mig och ett inbetalningskort med årsavgiften. Stort tack till er alla som redan betalat!

För oss härnere på Kanarieöarna betyder den där medlemsavgiften väldigt mycket för att vi ska kunna bedriva ett stort och lockande arbete bland skandinaviska turister. Har du ännu inte betalat in medlemsavgiften är vi mycket tacksamma om du så snart du kan sätter in summan på det angivna kontot.

Vi hoppas självklart också att få se dig som besökare under säsongen på någon av våra fyra anläggningar!

Guds nåd och kraft i välsignad adventstid!

Krister Andersson

Tillbaka i Templo Ecumenico