Tack för din insats

2023-04-04
Tack för din insats – och inte minst ni alla bakom kulisserna Jag har varit engagerad ganska länge i Turistkyrkans arbete, som volontär under pandemin och tidigare två säsonger som teamledare i Playa del Inglés. Nu har jag varit med om min första säsong som ordförande för hela arbetet på fyra olika platser på Kanarieöarna.

Det som gjort djupast intryck på mig är alla ideella insatser som görs varje vecka för att skapa mötesplatser för turister som inte är så vana att besöka en kyrka.

Vi lyfter ofta fram de tusentals besökarna i Turistkyrkans olika samlingar: folk som kommer till oss för att dela gemenskap, dricka kaffe och ta del av sång och musik. Den här säsongen har vi återstartat arbetet efter pandemi-åren. Många har hittat tillbaka till oss igen och en del nya har dykt upp.

Eftersom jag är bosatt på Gran Canaria har jag också nära kontakt med de frivillig-arbetare/volontärer som varje dag gör heroiska insatser för att ärtsoppa ska kokas, semlor ska bakas, våfflor ska bli gräddade och korvar göras färdiga för servering och för städning av stora lokaler.

Dessa arbetare stiger upp tidigt varje dag för att göra inköp, städa lokaler, ställa i ordning borden och sedan servera hundratals gäster med glatt humör och stort engagemang.

När vi nu summerar årets säsong, (vi stänger den 2 april), vill jag särskilt lyfta fram dessa trogna, men kanske lite anonyma slitvargar som stiger upp tidigt och jobbar sent för att Turistkyrkan ska fungera. Guri och Samuel Estdahl, som ansvarar för arbetet i Puerto Rico, berättar att de har 45 medarbetare omkring sig som i större eller mindre grad gör volontärsinsatser för att människor ska få minnesvärda besök.

I år har vi sett många helt nya besökare som aldrig varit med i våra samlingar. När vi samtalar med dem över en kopp kaffe märker vi att flera är helt främmande för den kyrkliga miljön. Därför är det så meningsfullt att Turistkyrkan kan öppna dörrar till dessa människors hjärtan.

Detsamma ser vi på de övriga platserna Las Palmas och Puerto de la Cruz – och till exempel i Playa del Inglés, där teamledare Sune Nordin berättar:

- Våra volontärer gör enastående insatser och de arbetar med från morgon till sen kväll med glädje och entusiasm som smittar…

Själv har jag ägnat en stor del av mitt liv åt att vara missionär, pastor och kyrkoledare. Det är en stor utmaning varje gång man ställer sig framför folk att locka dem in i bibelordet och skapa intresse för det Gud har att erbjuda.

Men faktum är att varje medarbetare runtomkring mig är lika viktig för att tron ska slå rot hos den som sällan besöker en kyrka. Ett varmt leende från en mötesvärd, ett uppmuntrande ord från den som serverar kaffe, en omtänksam, personlig fråga medan porslinet plockas bort från borden – allt detta medverkar till att öppna människors hjärtan för bestående intryck av Guds kärlek i praktiken…

Jag vill också framföra Turistkyrkans varma tack till dig som på olika sätt bidragit i säsongens arbete med kollekter och gåvor, besök och förböner, hälsningar och uppmuntran, värme och kärlek och mycket mera!

När vi nu börjar planera för nästa säsong i Turistkyrkans arbete behöver vi tillsammans vässa verktygen för att locka ännu fler till turister till oss.

Flera i våra team avslutar sina uppdrag i och med denna säsong och vi är i full gång med rekrytering inför hösten. Var gärna med i bön för nya medarbetare som tar vid där andra slutar.

Det är också viktigt att Turistkyrkans utbud och gemenskap blir än mer känd bland den halvmiljonen skandinaver som besöker Kanarieöarna varje säsong.

Tack för förtroendet som ni alla gett mig att leda det här arbetet! Planera redan nu in 16 september 2023 när vi samlas till Turistkyrkans årsmöte i Sellebakk, Fredrikstad, Norge. Det skulle vara roligt att möta dig då för att vi gemensamt ska vässa verktygen för Turistkyrkans arbete kommande säsong - med start den 22 oktober 2023.

Med varma hälsningar

Krister Andersson