Ett arbete som förvandlar liv

2020-01-09
Skandinaver som söker sol och värme finner vägen till Gud och en kristen gemenskap. Detta tack vare stödet från dig och andra medlemmar i Turistkyrkan, hängivna volontärer och duktiga team som leder arbetet lokalt. Jag har som nyvald ordförande för Turistkyrkan nyligen besökt alla platser på Gran Canaria och Teneriffa där vi arbetar – och jag är djupt gripen och oerhört tacksam över det Gud gör på dessa ”missionsstationer”.

De berättelser jag hörde, och det jag såg under min rundresa i december, har stärkt mig i övertygelsen att sekulariserade svenskar och andra skandinaver inte bara öppnar sig för solen och värmen när de besöker Kanarieöarna. I den här miljön vågar de också bejaka sin andliga hunger och törst.

Här finns inga grannar som ser när de slinker in hos Turistkyrkan för att ta en fika med troende människor, vara med på en allsångskväll där välkända psalmer och läsarsånger väcker varma minnen till liv, eller rent av delta i en gudstjänst.

I caféverksamheten finns Turistkyrkans folk, ständigt beredda att svara på frågor och berätta om sin tro på Jesus. Ett samtal som börjar om väder och vind söker sig gärna in på djupare vatten när de är med.

Där kan din granne som åkt på solsemester hitta vägen till Gud och till en kristen gemenskap. Det betyder att ditt medlemskap i Turistkyrkan inte bara blir till glädje för dig själv när du besöker Kanarieöarna, utan det är också ett stöd som ger bröd – livets bröd – till andligt hungrande turister från Skandinavien. Genom att vara medlem i Turistkyrkan är du med och förvandlar liv. Det sker när människor möter Gud.

I Las Palmas, Playa del Inglés, Puerto Rico och Puerto de la Cruz har vi duktiga team som formar och genomför en programverksamhet, genomsyrad av evangelium – det glada budskapet. Skickliga musiker, erfarna själavårdare, goda förkunnare.

Men, det vill jag betona, utan alla de volontärer som ställer upp skulle inte Turistkyrkans arbete vara möjligt. Det har jag också lärt mig under min rundresa. Vilka fantastiska, engagerade människor jag mött! Människor som brinner för Guds rikes utbredning.

Är du en medlem i Turistkyrkan som sällan eller aldrig reser till Kanarieöarna så kan du ändå räkna in dig i skaran som bär detta viktiga arbete. Dina förböner och det ekonomiska stöd du ger genom att betala din medlemsavgift gör skillnad.

Berätta gärna för dina vänner om den här möjligheten att vara en missionär på distans. Och påminn gärna din församlingsledning om att även församlingar kan vara medlemmar i Turistkyrkan.

Ju fler medlemmar vi blir, dess bättre blir möjligheten att nå ut med evangelium. Glöm inte det!

Jag är fylld av tacksamhet för vad Gud gjort genom Turistkyrkan under 2019, och jag tror på  ett välsignat 2020. Med Guds hjälp och genom många eldsjälars insatser kan vi nå ännu längre, hjälpa ännu fler som kämpar med problem av olika slag och leda många människor till tro det här nya året.

Gud välsigne dig!

Turistkyrkans ordförande
Karl-Georg Winberg

PS. Är du inte redan medlem men vill bli det, så hittar du praktisk vägledning längst ned på hemsidan.