Vi rustar för ett liv efter Corona!

2020-04-20
Corona förkortade Turistkyrkans vårsäsong med ungefär tre veckor. Vi hade inget val. Risken för smittspridning och myndigheternas påbud tömde badstränder och gator även på populära turistorter, och inga samlingar var längre möjliga. Hur blir det då nästa säsong? Kan vi starta som vanligt till hösten? Vi tror och hoppas det. Men det ärliga svaret är att ingen vet med säkerhet. Allt ligger i Guds hand.
Vi rustar för ett liv efter Corona!

Men det betyder inte att vi ligger på latsidan. Vi planerar och gör oss beredda att dra igång igen i oktober 2020. Och inte minst i det här läget behöver vi stärka offensiven i förbön och bygga en stadig ekonomi inför framtiden. Våra beredskapslager ska inte stå tomma när det blir dags att möta gästande skandinavers andliga behov på Gran Canaria och Teneriffa!

Det som idag är en stor tragedi runt om i världen påverkar framtiden på ett sätt som vi inte alltid tänker på. De existentiella frågorna – de som handlar om livet, döden och meningen –  aktualiseras på ett väldigt tydligt sätt. För nu är det allvar. Och även om pandemin snart sjunker undan, vilket vi innerligt hoppas och enträget ber om, så kommer de viktiga frågor som nu väcks att leva kvar länge i efterdyningarna. Kanske rent av långsiktigt förändra attityden till andliga värden.

De viktiga – för många kanske nyväckta – frågorna om livets innehåll och mening kommer turistande skandinaver att bära med sig också när gränserna öppnas och de på nytt söker sig till de ljuvliga Kanarieöarna. Då, mer än någonsin, behöver vi vara där och möta öppna hjärtan med öppna dörrar till kyrkor och caféer dit skandinaverna får komma med sina frågor och sin andliga längtan och samtala med våra team och våra fantastiska volontärer.

Så, kära vänner, låt oss rusta för framtiden! Gud med oss!

Karl-Georg Winberg

Ordförande Skandinaviska Turistkyrkan