Februarihälsning

2021-03-01
Hon skämdes för sin resa. Vi lever verkligen i konstiga tider. Jag hörde om en kvinna i Stockholm som häromdagen smög sig på flygplanet till Gran Canaria för att fira sin födelsedag där med sin man. Hon skämdes för sin resa eftersom hon gav sig iväg mitt i dessa Coronatider. Det blev inga bilder på Instagram, inte ett ord på Facebook… Vi i Turistkyrkan, som är vana vid 60 000 besök per säsong i våra fyra anläggningar, ser verkligen effekten av det minskade resandet. De flesta som brukar åka till Kanarieöarna håller sig fortfarande hemma. Ändå händer det positiva saker i vårt arbete. Samtliga tre anläggningar på Gran Canaria – Puerto Rico, Playa Inglés och Las Palmas – har öppet, om än i begränsad omfattning.
Februarihälsning

Men tack vare sändningar på Internet så har nya dörrar öppnats för oss. Så här berättar Magne Aker, som håller i arbetet i Puerto Rico:

• Även om turisterna uteblivit den här säsongen så har Gud öppnat nya vägar. Våra sändningar på Facebook har vid flera tillfällen nått mer än 1000 tittare. Det är betydligt fler än vi når under en ”normal” säsong i vår anläggning här i Puerto Rico
  • I februari fick vi besök av sångaren Dan Ådahl, som också deltog i direktsändning på Internet.

Många hotellarbetare har blivit arbetslösa den senaste tiden och detta har lett till sociala svårigheter för den inhemska befolkningen.

• Vi är så glada över att vi har kunnat ge konkret hjälp till våra spanska vänner, säger Magne Aker. Många är ekonomiskt utblottade och har svårt att få pengar till det allra nödvändigaste. I Puerto Rico har teamet också satsat tid och kraft på renovering och målning.
  • Nu är vi beredda att ta emot många nya gäster så fort pandemin släpper och resandet sätter igång, säger Magne Aker.

Fridshälsningar

Karl-Georg Winberg
Ordförande Skandinaviska Turistkyrkan

PS Vill du följa arbetet på Kanarieöarna via Facebook så kan du gå in på någon av dessa länkar:

Playa Inglés: Facebook

Puerto Rico: Facebook