Nu siktar vi på hösten 2021

2021-04-27
Skandinaviska Turistkyrkans verksamhet i Playa Inglés har inte kunnat öppna för ordinarie turistverksamhet under den gångna säsongen eftersom den stora turistströmmen uteblev helt. En och annan ströturist har vågat sig till Gran Canaria - trots alla hinder och tester som krävts för resan.

Krister Wos Andersson fick hoppa in som tillfällig teamledare i Playa Inglés under vintern:

• I området kring vårt caféhus Oasen i Playa Inglés övervintrar ett tjugotal av Turistkyrkans vänner - trots pandemin. Vi har genomfört en begränsad verksamhet, inte minst för vårt eget behov att mötas, fira gudstjänst, sjunga och fika tillsammans.

På Oasen har man haft sångkväll på tisdagar, bibelstunder på torsdagar och cafékvällar med växlande program på lördagar. Dessutom har flera bergsvandringar genomförts.  Oasens café har haft öppet med servering i anslutning till de offentliga samlingarna.

• Tack vare sändningarna på Facebook har många därhemma, som gärna skulle ha rest till Playa del Inglés, kunnat delta. Många har Swishat extra gåvor som stärker den lokala kassan inför kommande säsong. Stort och varmt tack för alla gåvor!

Det skall inte stickas under stol med att ekonomin är ett återkommande bekymmer i Turistkyrkans verksamhet, inte minst under ett år som detta. Även under ”vanliga” säsonger står lokalerna tomma under sommarhalvåret alltmedan hyror och räntor tickar på.

• Därför är det så viktigt att kassan är stark när hösten kommer och en ny säsong skall startas upp. Vår förhoppning är att Gran Canaria snart ska kunna öppnas för turister igen – och då finns vi på plats i Playa Inglés – redo att skapa nya kontakter med folk som sällan eller aldrig går i kyrkan, säger vinterns teamledare Krister Wos Andersson.

Fridshälsningar
Karl-Georg Winberg, ordförande Skandinaviska Turistkyrkan