Dags för nystart!

2021-05-31
När du får det här nyhetsbrevet i månadsskiftet maj-juni så har närmare hälften av befolkningen i Sverige och Norge fått sin första vaccinationsspruta. Så småningom får vi våra ”vaccinationspass” som öppnar dörren för resor till Gran Canaria och Tenerife under hösten-vintern. På alla de fyra anläggningarna som Turistkyrkan driver, går startskottet för en nystart i oktober/november efter Coronabegränsningarna det senaste året. Här kommer rapporter från våra ansvariga medarbetare.

Las Palmas

Efter välbehövlig renovering av husfasaden och fönster står anläggningen nu färdig för att ta emot många, nya besökare. En hel del av dem som normalt besöker Las Palmas har hört av sig och aviserat sin närvaro kommande säsong. Flera har redan bokat flygbiljett och ordnat med boende.  Allt tyder på att Ving åter öppnar upp sitt kontor i Las Palmas och låter oss få möta skandinaviska turister och informera om vår verksamhet för alla chartergrupper - precis som före pandemin.
I höst blir det Alpha-kurs caféverksamhet, ärtsoppaservering och förstås gudstjänster på söndagar.  Sen räknar vi med de berömda bergsturerna kommer igång samt att secondhandbutiken öppnas igen.
Nisse och Annika Bergman

Playa del Inglés

Startskottet går den 30 oktober i vårt eget café Oasen. Ett 20-tal frivilligarbetare står beredda att koka kaffe, bre smörgåsar och erbjuda annat gott för alla som kommer hit.
I väntan på vår ordinarie teamledare, som väntas hit i början av nästa år, så tar vi ”bofasta” ett gemensamt ledningsansvar:  Anitha och Hans Grytberg fixar kök och servering, Annika och Stig Jirenius tar ansvar för sång och musik och jag själv samordnar insatserna.
Fram till jul kommer sannolikt Oasen att räcka som samlingslokal, men beredskap finns att hyra Templo Ecumenico för någon sångkväll om besökstrycket blir stort.
Krister Wos Andersson

Puerto de la Cruz

Nu skymtar ljuset i tunneln och Teneriffa öppnar sakta upp för en mer normal tillvaro.
Efter en vilande säsong i Puerto de la Cruz planeras nu för Turistkyrkans säsongstart den 17 oktober. Det blir en mjukstart med söndagsgudstjänster och caféverksamhet.
Planeringen bygger på att teamet finns på plats igen - Marianne och Christer Andreas, Berit och Gunnar Fhager samt Gunilla Andersson.
Marianne Andreas

Puerto Rico

Målet för arbetet i höst och vinter är att nå många nya turister – både i Puerto Rico och i ”utposten” i Playa de Mogan. När vi slår upp dörrarna den 24 oktober så finns den nya ledarduon på plats: Samuel och Gurli Estdahl. En rad frivilliga medarbetare finns som vanligt med när de stora, fina lokalerna i Puerto Rico får sin nyöppning efter Corona.
Efter jul finns också vår nya husmor Adelheid Nymoen redo att sköta kök och servering tillsammans med sin man Arvid och många volontärer.
Magne Aker/Samuel Estdahl

För mig som ordförande i Skandinaviska Turistkyrkan känns den här planeringen glädjande och inspirerande. Nu hoppas vi att pandemin blåser över så att vi kan nå människor på bred front med vårt viktiga budskap! Ditt stöd och dina gåvor gör verkligen skillnad.

Karl-Georg Winberg
Ordförande i Skandinaviska Turistkyrkan