Kallelse till årsmöte 10 sept 2021

2021-08-18
Årets årsmöte för Skandinaviska Turistkyrkan hålls den 10 september 2021. Alla handlingar kommer att sändas ut så snart de är undertecknade och revisorerna har sagt sitt.

Trogen medlem fick flytta hem

Häromdagen begravdes en av Turistkyrkans vänner här i Leksand – Pär Mats-Ers, som dog i en tragisk helikopterolycka nyligen.

Han deltog i alla våra samlingar i Las Palmas under sju veckors tid i slutet av förra året, berättar Nisse Bergman, som ansvarar för arbetet där tillsammans med sin fru Annika.

-        Under hösten 2020 bestämde sig Pär och hans fru Kicki för att tillbringa ett par månader på Kanarieöarna – trots Covidpandemin.

De var medlemmar i Turistkyrkan sedan en tid tillbaka. De var ivriga besökare vecka efter vecka; bibelstudier, sångsamlingar, cafémöten och annan gemenskap.

Pär, som just fyllt 65, var vid god vigör och gillade både jakt och skidåkning när han var hemma i Dalarna. Efter hemkomsten från Gran Canaria gjorde Kicki och Pär en helikoptertur, som slutade med en krasch i skogen i hembyn Skeberg. Piloten och Kicki överlevde, medan Pär omkom omedelbart.

Det tog flera månader innan begravningen kunde genomföras, eftersom Kicki var allvarligt skadad. Först i början av augusti kunde Pär Mats-Ers föras till den sista vilan.

Det känns förstås tragiskt det som hänt, men vi tror ändå på ett återseende. Jag är övertygad om att Pär är hemma hos Herren.

Kallelse till årsmöte

Den här berättelsen är en fin illustration på vad vårt arbete betyder – trots att vi tvingats gå på sparlåga under pandemin.

Årsmötet hålls den 10 september 2021. Alla handlingar kommer att sändas ut så snart de är undertecknade och revisorerna har sagt sitt.

Årsmötet kommer att ske via utskick precis som förra året, eftersom vi ännu inte kan samlas på grund av rådande restriktioner.

Men på samtliga fyra platser på Kanarieöarna kör vi igång arbetet redan i oktober: Puerto de la Cruz, Playa Inglés, Puerto Rico och Las Palmas. Hoppas att du har möjlighet att besöka oss under den kommande säsongen, när restriktionerna förhoppningsvis lättar efterhand.

Varma hälsningar

Karl-Georg Winberg