Bergsturerna är bästa lockbetet

2022-03-01
När nu restriktionerna efter pandemin långsamt släpper taget om Turistkyrkan på Gran Canaria är det dags att utvärdera hur arbetet fungerat under covid-tiden. Inte oväntat är det bergsturerna, som arrangeras på samtliga platser där turistkyrkan finns, som lockar nytt folk utan kyrkvana.

Vi fick höra hur en person ”sålde in” bergsvandringen till en god vän:
- Du måste tåla att vara med på en andakt i fem minuter och sedan sjunga ”Härlig är jorden”. Är du beredd på detta så får du en fin tur i bergen.

Här kommer några axplock från våra bergsturer:

• Två semesterfirare från Stockholm fick höra talas om turistkyrkans bergstur och bestämde sig för att åka med. Efter bergsturen blev Turistkyrkan deras andra hem; de deltog i alla samlingar i Las Palmas! Detta var inga kyrkvana människor, men på kort tid blev vi väldigt goda vänner, säger teamledaren Nisse Bergman.
  • Ett gäng danska turister i Puerto Rico blev så entusiastiska för vår bergsvandring på fredagar att de tipsade vänner hemma i Danmark som just skulle resa till Gran Canaria. Fyra personer anmälde sig redan innan de reste hemifrån och blev lika positiva, berättar Karl Sörensen, som håller i Puerto Ricos vandringar, som genomförs ihop med Playa Inglés.
  • Trots pandemin har vi haft mellan 40 och 50 deltagare varje vecka, säger Stig Jirenius, som är en av de ansvariga i Playa Inglés. Vi kan nu erbjuda 25 olika vandringsslingor på olika ställen på Gran Canaria – med olika innehåll och karaktär. Ofta får vi fina, naturliga samtal när vi möter människor som normalt inte nöter kyrkbänkarna hemma.

• Det kostar 25-30 Euro att delta i en heldags bergsvandring – inklusive bussturen dit och hem. Dock med undantag av Puerto de la Cruz på Teneriffa som nöjer sig med 5 Euro. Den låga kostnaden gör att ingen hindras från att följa med, säger Marianne Andreas, som är teamledare.

• Den stora utmaningen är att hitta nya, intresserade deltagare till vandrings- och bergsturer vid turistkyrkans anläggningar på Gran Canaria. Idag är kontakterna begränsade med resebyråerna.

• Men detta skapar också påhittighet att nå nya människor. I Puerto Rico har man ett reklamblad, som finns exponerat på mer än 50 hotellreceptioner. Många av de nya kontakterna vill veta mer om turistkyrkan. På kort tid har man rekryterat 30 nya medlemmar bara från Puerto Rico.

Med varma fridshälsningar
Karl-Georg Winberg, ordförande
Telefon +46706890890
E-post ordforande@turistkyrkan.org

Bergsturerna är bästa lockbetet

En av turistkyrkans bergsturer.