Årets höjdpunkter

2022-04-04
Nu har ännu en säsong avslutats i Las Palmas, Puerto de la Cruz, Puerto Rico och Playa Inglés. Här delar vi några av årets höjdpunkter.

Nisse Bergman, Las Palmas:

- Det som glatt mig mest är den Alphakurs vi genomfört under årets tre första månader. Vi har varje tisdagskväll samlat åtta deltagare som deltagit en grundkurs i kristen tro. Så här berättar en av deltagarna:

”Det har under kursens gång såtts ett frö i mitt hjärta. Jag känner att fröet har grott och nu utvecklats till en växt. Jag är faktiskt helt förändrad”

Samuel Estdahl, Puerto Rico:

- En ung guide från en av våra skandinaviska researrangörer besökte våra söndagsgudstjänster några gånger. Sista gången hon var med gav hon sitt liv till Jesus. Det är absolut en av årets höjdpunkter!

Mogens Nielsen, Playa del Inglés:

- Bergsvandringarna, som samlat uppåt 50 deltagare varje vecka, har varit en av våra viktigaste kontaktpunkter med nya människor som inte känner till Turistkyrkan.

Vi har under säsongen mött många människor som visat intresserade för vad kristen tro innebär. Under vandringarna i Gran Canarias bergstrakter har vi fört många, spännande samtal.

Marianne Andreas, Puerto de la Cruz:

- Caféet har varit en mötesplats hela säsongen; det har gått bra att sitta utomhus på våra två uteplatser. Människor har sökt sig till Turistkyrkan för gemenskap och samtal, gudstjänst och cafékvällar, sopplunch och cafésamvaro.

Inför oktober 2022

Nu pågår planeringen för fullt för att slå upp portarna igen i oktober 2022.

●      I Puerto Rico laddar man för att få många nya besökare. Efter nedgången i pandemin räknar man med att fler ska hitta till Turistkyrkan, som ligger i en stor centrumanläggning i Puerto Rico.

●      I Playa Inglés ligger man i startgroparna för att erbjuda ett större utbud av aktiviteter – kulturutflykter, dagliga morgonpromenader på stranden, temaveckor med tillresta sångare och musiker.

●      I Las Palmas och Puerto de la Cruz blir det nya teamledare som träder till. Här kommer ett par hälsningar från våra trogna ledare, som nu lämnar över ansvaret:

-  Sex lyckliga år har det blivit i Las Palmas, konstaterar Nisse och Annika Bergman. Sex år av glädje, sorg, skratt, tårar, arbete, avkoppling, nöd och nåd. Detta har varit den livsluft vi fått andas.

-  Vi tackar för styrelsens förtroende, all support, all vänskap, all medverkan av gäster, kaffe och bönor, gåvor och förböner under åren på Teneriffa, säger Marianne Andreas.

-  Vi hade en fin avslutning, där vi speglade åren som varit, t ex den roliga episoden när husmor satte degen och sedan somnade på sin post. Vad hände med degen? Det undrar vi fortfarande.

Med varma fridshälsningar,

Karl-Georg Winberg, ordförande