Ny ledare för Skandinaviska Turistkyrkan

2022-09-22
Krister Andersson valdes till ny ordförande för Skandinaviska Turistkyrkan vid årsmötet i Arvika nyligen. - Jag är tacksam för förtroendet och vill försöka leva upp till de förväntningar som finns, säger Krister Andersson, som själv är bosatt på Gran Canaria under vinterhalvåret. I mitten av oktober slår turistkyrkan upp dörrarna till de fyra anläggningarna i Puerto Rico, Playa del Inglés och Las Palmas på Gran Canaria samt Puerto de la Cruz på Teneriffa.

- Nu när vi lämnat pandemin bakom oss hoppas vi på större tillströmning av turister, säger nye ordföranden Krister Andersson.

Målet är att locka 60 000 besökande, som man hade före pandemin. Utbudet av cafékvällar, musikunderhållning och bergsturer är välkänt bland turisterna på Kanarieöarna.

Nu behöver vi stärka vårt utbud så att fler människor i olika åldrar kommer till oss, inte minst en ny generation av yngre pensionärer och turister. Turistkyrkan har en unik möjlighet att nå fram till svenskar och norrmän, samt övriga skandinaver som normalt inte besöker en kyrka på hemmaplan.

Nyvalde ordföranden Krister Andersson har tidigare varit generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet och missionsföreståndare för Svenska Missionskyrkan (numera Equmeniakyrkan).

Avgående Karl-Georg Winberg har hållit i turistkyrkans ordförandeklubba de senaste tre åren. Han lämnar nu sin post av hälsoskäl. En hjärtinfarkt i våras tvingar honom att sänka tempot – även om prognosen ser bra ut:
- Under de här tre åren har det varit pandemi i stort sett hela tiden, säger Karl-Georg Winberg.

Nedstängningen har varit mer märkbar och påtaglig på Gran Canaria än hemma i Sverige. Mot den bakgrunden är jag glad över att vi ändå lyckats hålla verksamheten igång under hela pandemin. Ekonomiskt har det gått bra tack vare våra trogna medlemmar och volontärer. Detta stöd visade sig också under årsmötet i Arvika nyligen. De knappt 100 närvarande medlemmarna gav över 11 000 kronor i kollekt till turistkyrkans arbete.

Samtliga fyra anläggningar på Gran Canaria, som turistkyrkan driver, uppdaterar regelbundet sitt utbud via Facebook. Sök på Turistkyrkan Puerto Rico, Playa del Inglés, Las Palmas eller Puerto de la Cruz. Information finns också på hemsidan.

För ytterligare information – kontakta:
Arne Winerdal, kommunikationsansvarig
arne@winerdal.se