Antalet besökare lika stort som före pandemi

2023-02-21
Besöksantalet på turistkyrkans anläggningar närmar sig snabbt nivån som gällde före pandemin, då vi hade cirka 60 000 besökande per säsong. Nu är det åter fullsatt i Templo Ecumenico på tisdagar och folk står i kö för att följa med på våra bergsturer. Semlor, ärtsoppa, ”risgröt” och gott fika lockar som vanligt många turister till våra caféer i Las Palmas, Teneriffa, Playa del Inglés och Puerto Rico.

Hela kyrkan sjunger i Templo Ecumenico samlar mycket folk och är uppskattat under ledning av Stig Jirenius, rapporterar temaledaren i Playa del Ingles, Sune Nordin.

Bergsvandringen på fredagar, gemensam för Playa och Puerto Rico, toppade nyligen med 57 deltagare!

Gästerna på ”soppluncherna” ökar stadigt, säger teamledare Ronnie Strömgren på Teneriffa. Och vandringarna på fredagar blir snabbt fulltecknade. Ibland går vi längs havet med underbar utsikt och andra vandringar förläggs inne i landet bland bananplantager och små gemytliga gårdar.

I Las Palmas drar ”Ärtsoppans dag” med över 90 besökare, enligt teamledaren Åke Samuelson. Förutom det vanliga arbetet lägger vi en hel del tid på att hjälpa svenskar som råkar illa ut här på Gran Canaria. Svenska konsulatet har bett oss om hjälp för dessa som blivit rånade eller sjuka. Vi fixar kläder, mat samt arrangerar hemresan.

Stor tillströmning av folk rapporteras från Puerto Rico, där Guri och Samuel Estdahl håller i trådarna. Sångkvällarna har hittills i år som mest haft 190 besökare och gudstjänsterna nästan lika många.

Människor som inte besökt Turistkyrkan på flera år börjar nu hitta tillbaka efter pandemin. Det är som vanligt norrmännen som dominerar i publiken, men alltfler danskar dyker nu upp i Turistkyrkan i Puerto Rico – förutom en del svenskar.

Nu gör vi en kraftsamling fram till säsongens avslut den 2 april på samtliga platser.

Guds välsignelse och nåd i allt! Tack för ditt fortsatta stöd till Turistkyrkans viktiga arbete.

Krister Andersson

Antalet besökare lika stort som före pandemi