Välkommen till Adventstid på Kanarieöarna….

2023-12-10
Nu är det full fart på alla våra fyra anläggningar: ärtsoppa, risgröt mm samt andakter varvas med mycket sång och musik för att ge våra gäster en lockande och levande vistelse hos oss.

I Las Palmas – Gran Canarias huvudstad – är dock Turistkyrkans profil annorlunda: här ges t ex akuthjälp åt strandsatta turister, som inte klarar av att ta sig hem på egen hand.

Vår personal i Las Palmas tar emot med soliga leenden…

Vår nytillträdde teamledare i Las Palmas har redan fått rycka ut för att hjälpa till i en tilltrasslad situation:

- Det dök upp en svensk man på vår våffelkväll som hade stora problem. Vi gav honom kläder från vår secondhand-butik och försökte ge akut hjälp, säger Lasse Levén.

Svenska konsulatet i Las Palmas ser Skandinaviska Turistkyrkan som en viktig resurs att fånga upp och hjälpa människor, som tex druckit för mycket alkohol och inte har medel att ta sig hem till Sverige igen.

Både Las Palmas och Playa del Inglés har fått nya teamledare i år – något som automatiskt innebär att arbetet kompletteras med nytt utbud från Turistkyrkan.

- Vi håller redan på att planera för en satsning på julhelgen, eftersom räknar med att hålla öppet under helgerna. På själva julafton blir det julbord för 70 gäster här i våra lokaler.

Den ekumeniska profilen är väldigt viktig i vårt arbete, berättar Lasse Levén. Våra lokaler utnyttjas även av Finska Turistkyrkan men också av andra kyrkor från Sverige, Korea, Spanien och Finland. Vi planerar för en stor ekumenisk gudstjänst i januari där vi visar på denna ekumeniska bredd.

Playa del Ingles

Gunnel Noreliusson är ny teamledare i Playa del Inglés, där Turistkyrkan har egna cafélokaler på en central adress. Här erbjuds allt från bergsvandringar och kulturutflykter till café, bibelstudier och sångsamlingar.

- Det går åt mycket frivillig-arbetare för att få allt att fungera, säger Gunnel Noreliusson. Även om vi är lite färre volontärer i år så fungerar allt som det ska – tack vare goda insatser från inköpare, ekonomer, ljudtekniker, mötesvärdar och städare.

- Vi hoppas på många nya besökare som ska få chansen att upptäcka och bekräfta sin tro under besöket på Gran Canaria. I vår fina lokal Oasen har vi haft över 120 besökare vissa kvällar och ”Hela kyrkan sjunger” på tisdagskvällarna samlar i regel upp emot 200 personer.

Teneriffa

I Puerto de la Cruz på Teneriffa ökar besöksantalet vecka för vecka. Redan i början av november kom mer än 60 personer till veckans populära sopplunch. Bergsvandringar och cafékvällar väcker intresse. I vår kyrka verkar även tre andra kyrkor med livlig verksamhet, och de samlar ofta fler besökare än vi själva. Det gäller den tyska evangeliska kyrkan, den engelsk-spanska evangeliska kyrkan samt Finska Turistkyrkan som gläds över ett stort team av medarbetare i år och ett ökat antal besökare vid sina samlingar, berättar teamledaren Ronnie Strömgren.

Puerto Rico växer!

Turistkyrkans största insats när det gäller antalet besökare sker i Puerto Rico på Gran Canaria – en plats som har många norska turister.

- Vi har redan haft cirka 150 besökare i vår möteslokal, berättar Guri och Samuel Estdahl, som är teamledare.

- Många av besökarna är helt nya, som hittat till oss efter pandemin. Våra lokaler ligger i det stora köpcentrat mitt i Puerto Rico. Det vi gläder oss mest åt är att en person fick ta emot Jesus i sitt liv redan i säsongsupptakten!

Tack för ditt stöd till Skandinaviska Turistkyrkan! Glöm inte att betala medlemsavgiften om du inte redan har gjort det. En extra gåva betyder mycket för oss i arbetet bland turister på Gran Canaria.

Krister Andersson
Ordförande i Turistkyrkan