Hälsning från teamledaren

Hälsning till Playavänner!

Nu har vi passerat över halva vårsäsongen här på Playa del Ingles! Vi har mycket folk och mycket verksamhet! Vi är så tacksamma och glada över all respons vi får av våra gäster. Det är jätteroligt.

Sedan Carl-Olov Hultby lämnade teamet i julas har Ingvar Holmberg under sex veckor ersatt honom. Ingvar har många gåvor både som musiker och predikant. Han gjorde en storartad insats i teamet. Nu är Monica Winerdal här tre veckor och efter henne kommer Margit och Rolf Borgström hit. Stefan Abrahamsson med besättning och musikteam är till stor glädje för oss under denna månad. Omväxlande och intressant. Övriga i teamet är Aud Helland som sköter vår ekonomi med all bokföring, Lillemor Boman som är husmor och ansvarar för all den goda maten samt Maria Ekstedt som ansvarar för städningen, hemsidan och är guide på Bergsturerna.

Flera gästande pastorer och sångare har medverkat med bibelundervisning, appeller och sång.

Vi har 21 % ökning av antal gäster på vår nya Träffpunkt Oasen. Detta trots att den ligger 700 meter från vår gamla Träffpunkt vid gudstjänstlokalen Templo Ecumenico. Fler kommer alltså med hit efter mötena än till förra stället. Turismen har ju minskat en del på Kanarieöarna men vi har trots det fler gäster som besöker oss.

Vi har ökat våra öppettider med 25%. Bl.a. har vi, sedan vecka 2, börjat med det vi kallar "Musikcafe´ med lunch" som varit mycket uppskattat. Varje onsdag har Leif Persson och Stig Jirenius haft en "hemlig" gäst som medverkat under luncherna. Tills nu har vi haft 453 matgäster på onsdagarna. Vi fortsätter med nya musiker och sångare även under mars månad. Ärtsoppan med våfflor serveras på torsdagarna precis som tidigare och är lika uppskattad.

Oasen är nu färdigställd sedan vi fått nya takdukar över uteplatsen. Alla gäster som besöker oss visar en stor tacksamhet och uttrycker sin glädje över den ljusa, rymliga och fina träffpunkten.

Volontärerna hade sin årliga utflykt den 15 februari. I år seglade vi ut med Elida! Stefan Abrahamsson med besättning tog väl hand om oss och bjöd på god lunch. Vädret var strålande och vi fick bl.a. se delfinerna leka i det klarblå vattnet långt ut till havs.

Utflykterna går bra med större och större bussar. Vi har tre turer i veckan: Kulturtur, Bergstur och Bergsvandring. De är också mycket uppskattade.

Vi har här i Playa fått ett 50-tal nya medlemmar i Skandinaviska Turistkyrkan och flera har också gått in som "Mannapartner" vilket innebär att man via autogiro blir månadsgivare. Bra att de som utnyttjar Turistkyrkan också vill vara med och stödja verksamheten.

Välkomna att följa oss på hemsidan och på Facebook fast ännu bättre, kom ner och besök oss på Gran Canarias sydspets. Vi har ett fantastiskt klimat! Sol 300 dagar om året!

Playa del Ingles 2 mars 2020

Anders Ekstedt