Hälsning från teamledaren

Rundbrev till Playavänner i Skandinaviska Turistkyrkan

På årets sista dag vill jag sända en hälsning till alla vänner som brukar besöka Playa del Ingles och Skandinaviska Turistkyrkan.

Tack för en intensiv höst som bestått av mycket arbete men också av många glädjeämnen. Vi hade en jätteinsats av många volontärer under tiden av iordningställandet av vår Träffpunkt Oasen. Så mycket jobb och så många som ställde upp. Det var en glädje och högtidskänsla när vi den 20/10 kunde inviga våra nya lokaler. Allt var inte färdigt utan arbetet fortsatte under hela hösten med inte minst akustikfrågan som löstes av vackra draperier vid fönstren och porösa plattor i taket. Nu återstår att sätta upp de beställda takdukarna på uteplatsen innan vi kan säga att det börjar bli färdigt. Vi säger tack till vår inredningsgrupp som jobbat med dessa viktiga åtgärder!

Mycket folk har kommit till Oasen! Fler har kommit till kyrkkaffet och eftersitsen än vad som gjordes i den gamla lokalen. Vi tycker att vi börjar bo in oss och vi ser att turisterna hittar till vår nya lokal.

Vi hade en fantastisk julfest för ett 80-tal gäster på julafton. Så mycket god mat har aldrig serverats i dessa lokaler. Vår husmor Lillemor hade tillsammans med flera duktiga medarbetare iordningställt ett enormt julbord med välsmakande rätter. Ett trevligt program förgyllde kvällen.

Vi är tacksamma för den insats Carl-Olov Hultbygjort under två säsonger, Han avtackades vid "Hela kyrkan sjunger" den 17/12. Hans sång o musik tillsammans med hans raka men innerliga förkunnelse har berört många!

Den 6/1 anländer Gittan och Ingvar Holmberg. Ingvar, som är en välkänd sång-och musikpastor, ska var med i ledningsteamet under sex veckor framåt. Sedan kommer styrelsemedlemmen Monica Winerdal att stötta oss i tre veckor innan sångarparet Margit och Rolf Borgström är med oss de sista tre veckorna.

Vi kommer att göra den årliga utflykten för volontärerna den 8/2 (event 15/2). Vi ska var med om en trevlig upplevelse som jag hoppas alla kommer att uppskatta. Mot hemligt mål!

Under hösten har ett litet programråd möts regelbundet för att samtala om programmet och om öppettiderna för Träffpunkt Oasen. Förslag finns om att utöka öppettiderna. Vi börjar nu redan första veckan i januari med att på onsdagarna ha ett musikcafe med lunch. Stig Jirenius och Leif Persson har lovat att stå för sången och musiken. Vi har också annonserat detta musikcafe under februari månad. Det blir då precis som på torsdagarna öppet till kl 15.00.

Programmet för våren börjar vara fulltecknat. Observera att det som är utlagt på hemsidan är ett arbetsmaterial som ännu inte är fastställt och kommer att ändras framöver. Flera andra medverkande kommer att finnas med i det färdiga programmet.

Nu önskar jag er alla en fin nyårsafton och Ett Välsignat Gott Nytt År 2020!

Välkomna till Oasen och Templo Ecumenico!

Med Vänlig Hälsning!

Anders Ekstedt